Novi Prijedlog Zakona o fiskalizaciji (usvojen na sjednici Vlade Republike Hrvatske 24. travnja 2025.) donosi značajne promjene u fiskalizaciji i izdavanju e-Računa u Republici Hrvatskoj.

Ove će promjene utjecati na način na koji tvrtke izdaju, primaju i fiskaliziraju račune.

Ključni datumi i obveznici:

1. rujna 2025.:

  • Omogućuje se korištenje digitalnih certifikata izdanih od strane pružatelja usluga povjerenja/pouzdanih pružatelja usluga povjerenja u RH za provedbu fiskalizacije računa.
  • Ukida se dostava podataka o poslovnim prostorima putem obrasca Prijave podataka u sustav fiskalizacije.
  • Ukida se mogućnost dostave podatka o čeku kao načinu plaćanja.
  • Ukida se fiskalizacija pratećih dokumenata.
  • Svi obveznici razmjene eRačuna i informacijski posrednici imat će mogućnost testirati sposobnost vlastitih sustava za razmjenu eRačuna, fiskalizaciju eRačuna i eIzvještavanje kako bi bili spremni na primjenu ovoga Zakona od 1. siječnja 2026..

1. siječnja 2026.:

  • Uvodi se obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za porezne obveznike u sustavu PDV-a u B2B segmentu.
  • Uvodi se obveza zaprimanja eRačuna za trgovačka društva, obrtnike, slobodna zanimanja – koji nisu u sustavu PDV-a, tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika.
  • Postupak fiskalizacije primjenjuje se na sve obveznike fiskalizacije u krajnjoj potrošnji neovisno o načinu plaćanja (uključujući transakcijski račun).
  • Započinje obveza fiskalizacije u djelatnosti prodaje u kojoj se pretežni dio vrijednosti prometa odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica.

1. siječnja 2027.:

  • Uvodi se obveza izdavanja eRačuna za trgovačka društva, obrtnike, slobodna zanimanja – koji nisu u sustavu PDV-a, tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika.

Što je eRačun?

eRačun je račun koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku, a koji omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu. Mora biti u skladu s EU normom.

Fiskalizacija eRačuna:

Obvezu fiskalizacije eRačuna izdavatelj eRačuna i primatelj eRačuna dužni su provoditi za svaki izdani i zaprimljeni eRačun. Ovaj postupak uključuje dostavu propisanih podataka iz eRačuna Sustavu za fiskalizaciju, uključujući:

  • datum izdavanja računa
  • broj računa
  • datum dospijeća plaćanja
  • izdavatelja računa
  • primatelja računa
  • količinu, vrstu isporučenih dobara, odnosno količinu ili opseg obavljenih usluga, uključujući Klasifikaciju proizvoda po djelatnostima (KPD) s najmanje 6 znamenki više na linku: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_12_151_2491.html (uz postojeće šifre vaših artikala trebati će vezati KPD kod)
  • datum isporuke dobara ili obavljenih usluga ili datum primitka predujma u računu za predujam, ako se taj datum može odrediti i razlikuje se od datuma izdavanja računa
  • poreznu osnovicu za svaku poreznu stopu ili izuzeće, jediničnu cijenu bez PDV-a i sve popuste ili rabate ako nisu uključeni u jediničnu cijenu
  • stopu PDV-a
  • iznos PDV-a koji treba platiti, osim ako se primjenjuje poseban postupak u smislu propisa o PDV-u za koji je taj podatak isključen
  • broj i datum prvobitnog računa, ako se izdaje račun, isprava ili obavijest što ga mijenja, i izričito i nedvojbeno se na njega odnosi
  • broj bankovnog računa ili virtualnom broju računa izdavatelja eRačuna ili bilo kojem drugom identifikatoru koji nedvosmisleno identificira eRačun izdavatelja za plaćanje.

Fiskalizaciju izdanog eRačuna izdavatelj eRačuna dužan je provoditi odvojeno od postupka razmjene eRačuna u trenutku izdavanja eRačuna, a u slučaju samoizdavanja računa najkasnije 5 radnih dana nakon što je eRačun izdan. Fiskalizaciju primljenog eRačuna primatelj eRačuna dužan je provoditi odvojeno od postupka razmjene eRačuna najkasnije 5 radnih dana od primitka eRačuna.

Izuzeće od obveze izdavanja eRačuna:

Izuzeće od obveze izdavanja eRačuna može biti za transakciju koja se plaća gotovinom ili karticom i za koju je izdan račun i proveden postupak fiskalizacije računa prema članku 15. Prijedloga zakona (izdavanje računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa – JIR, a sukladno pravilima koja su ranije bila definirana kroz Fisaklizaciju 1.0). Izdavatelji računa morat će nadograditi fiskalizacijsku poruku za račun podatkom o OIB-u primatelja računa, odnosno u slučaju da fiskalizira račun, osim podataka propisanih člankom 7. Prijedloga zakona, račun mora sadržavati i podatak o OIB-u prema posebnom propisu. U tom slučaju ne može se izdati i fiskalizirati eRačun (da pojednostavimo ako je primjerice račun plaćen gotovinom/karticom i iskaliziran na način da sadrži JIR – isti se ne može ponovno izdavati i kao e-račun).

Nemogućnost izdavanja eRačuna:

Izdavatelj eRačuna ne odgovara za neizdavanje eRačuna ako se eRačun ne može izdati primatelju računa radi nedostupnosti identifikatora u AMS-u (popis identifikatora i pripadajućih podatkovnih servisa poreznih obveznika kojim se omogućava razmjena eRačuna). U tom slučaju se može izdati račun u papirnatom obliku, a u Sustav za fiskalizaciju se dostavljaju podaci putem postupka eIzvještavanja.

Aplikacija MIKROeRAČUN:

Porezna uprava će omogućiti besplatnu aplikaciju MIKROeRAČUN koja omogućuje izdavanje, zaprimanje i pohranu eRačuna, kao i fiskalizaciju izdanih i zaprimljenih eRačuna, ukoliko korisnici prihvate opće uvjete korištenja. Aplikaciju MIKROeRAČUN mogu koristiti izdavatelji i primatelji eRačuna koji su korisnici sustava ePorezna, a nisu upisani u registar obveznika PDV-a i nisu obveznici primjene propisa o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi kao javni naručitelji.

Sustav eIZVJEŠTAVANJA:

Za provedbu postupka eIzvještavanja, izdavatelj eRačuna i primatelj eRačuna mogu koristiti web servis, uslugu informacijskog posrednika ili FiskAplikaciju. Izvještava se o:

  1. isporukama za koje nije bilo moguće izdati eRačun
  2. podacima o odbijanju eRačuna
  3. podacima o naplati eRačuna

Utjecaj na ostale porezne obrasce:

Uvođenje obveze izdavanja eRačuna i dostavljanja podataka o obavljenim transakcijama omogućit će ukidanje ili izmjenu nekoliko postojećih poreznih obrazaca, uključujući:

  • Izvješće o obavljenim donacijama hrane (DON-H)
  • Knjiga izlaznih računa (I-RA)
  • Posebna evidencija o prodanim dobrima kupcima u okviru putničkog prometa (PDV-F)
  • Prijava o tuzemnim isporukama s prijenosom porezne obveze (PPO)
  • Posebna evidencija o primljenim računima (U-RA)
  • Statistički obrazac (RAD 1G) za male i srednje poduzetnike

Uvođenje obveze izdavanja eRačuna i dostavljanja podataka o obavljenim transakcijama omogućit će izjednačenje roka za predaju prijave PDV-a (Obrazac PDV) s rokom za dostavu podataka u sustav fiskalizacije, odnosno do posljednjeg dana u mjesecu koji slijedi nakon poreznog razdoblja.

Preporučujemo da pripremite svoje sustave i procese za ove važne promjene kako biste osigurali nesmetanu tranziciju.

 

Autor, Admin