KLJUČNE IZMJENE ZAKONA O PDV-U (od 01.01.2026.)
Svake godine pa tako i ove u Novu godinu ulazimo sa mnoštvom novih izmjena zakonskih propisa, pa pored recepata za kolače uvijek moramo naći vremena i za ovakvu zanimljivu literaturu 😉.
Između ostalog izdvajamo novosti vezane uz izmjene koje se tiču PDV-a, a koje stupaju na snagu od 01.01.2026. sukladno odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost (Narodne novine NN 151/2025).
Novi rokovi za podnošenje PDV obrasca
Ovo je najznačajnija administrativna promjena za sve mjesečne i tromjesečne obveznike:
- Stari rok predaje PDV obračuna bio je: Do 20. u mjesecu za prethodno razdoblje.
- Novi rok: Do posljednjeg dana u mjesecu koji slijedi nakon završetka razdoblja oporezivanja mjeseca/tromjesečja.
- Napomena: Rok za plaćanje ostaje isti (posljednji dan u mjesecu koji slijedi po završetku obračunskog razdoblja), što znači da se sada rokovi predaje i plaćanja izjednačavaju.
Ukidanje pomoćnih evidencija (Obrazac U-RA i PPO)
Budući da Porezna uprava sada podatke dobiva izravno u digitalnom obliku (a sukladno Zakonu o Fiskalizaciji), ukida se obveza predaje:
- Obrasca U-RA (Knjiga ulaznih računa).
- Obrasca PPO (Pregled tuzemnih prijenosa porezne obveze
IZDAVANJE eRačuna
- Obzirom da je većina poduzetnika sad već prilično upoznata i involvirana oko fiskalizacije – F 1.0 i dodatno F 2.0 – napominjemo da Zakon o fiskalizaciji ne propisuje obvezu izdavanja računa nego njegovu fiskalizaciju, dok je obveza izdavanja računa i dalje propisana čl.78. Zakona o PDV-u
Suglasnost primatelja za prihvat eRačuna
Iznimno od stavka 1. članka 80. – suglasnost za prihvat eRačuna više nije potrebna u poslovanju između poreznih obveznika, s obzirom na to da je eRačun (B2B) postao obvezan dio sustava fiskalizacije. Do sada je vrijedilo pravilo da kupac mora pristati na to da mu pošaljete račun mailom ili kroz sustav. Ovom izmjenom (koja se veže na uvođenje sustava Fiskalizacija 2.0), taj se korak preskače jer država propisuje eRačun i njegovu dostavu putem pre-definiranih pristupnih točaka kao standard.
PREDUJMOVI
Iako je bilo u najavi ukidanje ranije usvojene prakse vezane uz izdavanje predujmova, i nakon 01.01.2026. ostaje na snazi pravilo da račun za predujam nije obvezan ako je konačni račun izdan prije roka za prijavu PDV-a za razdoblje oporezivanja u kojem su primili predujam. Što znači da odredbama Fiskalizacije 2.0 podliježu konačni eRačuni za obavljene isporuke, a porezni obveznici koji su primili predujmove podatke o naplati istih u sustav eIzvještavanja šalju po fiskalizaciji konačnih eRačuna za obavljene isporuke.
NAPOMENA – ukida se praksa “netiranja” predujmova na jednom računu. Od 2026. proces mora biti razdvojen na tri jasna koraka:
- Račun za predujam.
- Storno računa za predujam.
- Konačni račun
odnosno više nije moguće izdavanje konačnog računa koji u sebi sadrži i storno prethodno izdanog predujma već je potrebno navedeno provesti kroz tri odvojena dokumenta.
Autor, Admin
