Fiskalizacija 2.0, novi je sustav koji modernizira porezne procese u Hrvatskoj. Ove promjene, koje stupaju na snagu od 1. siječnja 2026., utjecat će i na porezne obveznike van sustava PDV-a, uključujući paušalne obrtnike s godišnjim primicima do 60.000 eura. Donosimo najvažnije činjenice i korake kako biste svoje poslovanje pravilno uskladili s novim propisima i izbjegli potencijalne kazne koje sežu i do 50.000 eura.

Što je Fiskalizacija 2.0 i zašto je važna za Vas?

Fiskalizacija 2.0 proširuje postojeći sustav fiskalizacije na transakcijske račune (npr. bankovni transferi) i uvodi obvezne elektroničke račune (eRačune) za B2B transakcije (računi između poslovnih subjekata sa sjedištem u tuzemstvu). Cilj je povećati transparentnost, smanjiti sivu ekonomiju i automatizirati prijavljivanje poreznih obveza Poreznoj upravi u stvarnom vremenu. Iako su neke obveze za vas odgođene do 2027., priprema je ključna već sada.

Ključne promjene i obveze za porezne obveznike van PDV-a i paušalne obrtnike

Za paušalne obrtnike i obveznike van sustava PDV-a, obveze se uvode postupno. Evo što morate znati:

  1. Primanje eRačuna od 1. siječnja 2026.:
  • Obvezni ste primati eRačune od dobavljača koji su u sustavu PDV-a. eRačuni dolaze u strukturiranom XML formatu (prema standardu EN 16931), a ne više putem e-maila ili pošte.
  • Ne morate izdavati eRačune u 2026., ali od 1. siječnja 2027.postajete obvezni izdavati ih za B2B transakcije (računi drugim poslovnim subjektima).
  • Primljene eRačune morate označiti kao plaćene ili odbijene. Isto možete napraviti putem besplatne FiskAplikacije MIKROeRAČUN na ePoreznoj ili softverskog rješenja putem odabranog posrednika.
  1. Fiskalizacija B2C računa od 1. siječnja 2026.:
  • Računi izdani fizičkim osobama (krajnjim potrošačima) moraju se fiskalizirati bez obzira na način plaćanja, uključujući bankovne transfere/naplate na transkacijske račune. Računi moraju imati JIR (Jedinstveni identifikator računa) i QR kod.
  • Ako koristite fiskalnu blagajnu, ažurirajte je za podršku transakcijskim računima.
  1. Uvođenje KPD kodova od 1. siječnja 2027.:
  • Svaka stavka na eRačunu (roba ili usluga) mora biti označena šestocifrenim KPD kodom iz Klasifikacije proizvoda po djelatnostima (KPD 2025). Kodove možete pronaći putem KLASUS aplikacije na webu Državnog zavoda za statistiku (https://web.dzs.hr/App/klasus/).
  • Ovo se odnosi samo na B2B eRačune, ne na B2C račune.
  1. e-Izvještavanje i arhiviranje:
  • Od 1. siječnja 2027., morate mjesečno (do 20. u mjesecu) izvještavati Poreznu upravu o eRačunima, plaćanjima i odbijenim računima putem FiskAplikacije.
  • eRačune (primljene i izdane) morate čuvati u originalnom XML formatu 6 godinau svojoj digitalnoj arhivi. Porezna uprava čuva kopije u svojoj bazi do ukupnog roka od 11 godina.
  • Ostalu računovodstvenu dokumentaciju (npr. evidencije primitaka, ugovore, ne-fiskalizirane račune) morate čuvati 11 godina u skladu s računovodstvenim propisima.

Izuzeci i olakšice

  • Izuzeci: Računi izdani subjektima izvan Hrvatske (EU ili treće zemlje) ili neprofitnim organizacijama ne podliježu Fiskalizaciji 2.0 i mogu se izdavati kao dosad. B2C računi ostaju pod Fiskalizacijom 1.0, ali s proširenjem na transakcijske račune.
  • Olakšice: Možete koristiti besplatnu aplikaciju Mikro eRačun(dostupna na portalu Porezne uprave) za primanje eRačuna u 2026. Paušalni obrtnici ostaju izvan PDV sustava ako godišnji primitci ne prelaze 60.000 eura. Ako u tijeku godine pređete prag za ulazak u sustav PDV-a Porezna uprava omogućiti će nastavk korištenja besplatne MIKROeRAČUN aplikacije do kraja tekuće godine.

Kako se pripremiti: Koraci za prilagodbu poslovanja

Da biste osigurali usklađenost, slijedite ove korake:

  1. Odaberite softversko rješenje do 31. prosinca 2025.:
  • Registrirajte se u Adresaru metapodatkovnih servisa (AMS) za primanje eRačuna. Odaberite ovlaštenog informacijskog posrednika (popis dostupan na portalu Porezne uprave od 1. rujna 2025. – napomena: na dan objave ovog članka 03.10.25. popis i dalje nije cjelovit jer svi Posrednici još uvijek nisu dobili potrebna ovlaštenja) ili koristite besplatnu aplikaciju MikroeRačun u kojem slučaju Vaš Posrednik je Porezna uprava. Ako je MIKROeRAČUN opcija koju možete i želite iskorisititi, isto možete učini prijavom na ePoreznu, u aplikaciji MIKROeRAČUN potrebno je odabrati PRIHVAĆAM PU kao Posrednika.
  1. Ažurirajte softver:
  • Provjerite podržava li vaš program za izdavanje računa fiskalizaciju transakcijskih računa i eRačune. Ako ne, ažurirajte ga ili prijeđite na novo rješenje. Osigurajte stabilnu internetsku vezu za prijenos podataka u stvarnom vremenu.
  1. Klasificirajte proizvode/usluge:
  • Počnite pripremati KPD kodove za svoje robe/usluge koristeći KLASUS aplikaciju. Ovo će vam uštedjeti vrijeme za obveze od 2027.
  1. Testirajte sustav:
  • Iskoristite testni period od 1. rujna do 31. prosinca 2025. za slanje i primanje testnih eRačuna. Registrirajte poslovne prostore putem ePorezne.
  1. Osigurajte arhiviranje:
  • Postavite digitalnu arhivu za čuvanje eRačuna (6 godina) i ostale dokumentacije (11 godina). Provjerite valjanost fiskalnih certifikata i sigurnosne kopije.

Zaključak

Fiskalizacija 2.0 donosi promjene koje zahtijevaju pripremu, ali uz pravovremenu reakciju možete osigurati nesmetano poslovanje.

Autor, Admin